zaterdag 14 maart

17 maart 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

MuffinsHandbalHandbalZodwa nagellakSpiegeltjeWeekend! Dus een klein beetje uitslapen en vervolgens de boodschappen doen met Anne (want Birgitte gaat dit absoluut niet doen op zaterdag) Dus onze chauffeur gecharterd en naar de pick en pay gegaan (de winkel van Birgitte) Het assortiment was van de AH in Nederland en de prijzen ook! Ongelofelijk wij dachten dat het hier in Afrika goedkoop zou zijn, nu niet in deze winkels dus! We hadden een half uur en moesten dus sjeezen (ik dacht dat Afrika onthaasten was) we troffen een mevrouw die Nederlandse was en hier al geruime tijd woonde. Ze vond het prachtig dat ze weer even Nederlands kon praten, maar dit ging wel van onze tijd af! Toen we ons uitgebreid aan alle muffins stonden te vergapen stond Anne ons te fotograferen! Eenmaal bij de kassa kwamen we bij de lerares van Birgitte (zij leert haar Siswati) Zij vertelde ons wat een super student onze vriendin is!
Bij thuiskomst moesten we voortmaken want we gingen naar Zodwa, een vrouw die in haar huis buurtkinderen opvangt. Toen we aankwamen hoorden we de kinderen al vanuit de auto zingen "He's got the Hole World in His Hands" Tjee wat een geluid konden deze kinderen maken! We kwamen de kleine hut binnen en er was echt geen cm ruimte meer over, overal zaten kinderen. Eerst zongen we met elkaar, zelfs in het Siswati, daarna deed Birgitte het verhaal van de voetwassing. De jongen die Jezus speelde had er echt zin in en toen hij op de rug van een ander werd gezet sloeg hij deze vrolijk op zijn achterste waarna er een lachsalvo volgde in de kleine hut. Toen hij echter de voeten moest wassen was hij iets minder enthousiast, en toen Birgitte vertelde in het verhaal dat Simon zei "was mij dan helemaal" (Simon werd nu gespeeld door een meisje) schudde hij wild met zIjn hoofd. Ondertussen voelde er steeds weer kindertjes met hun vingers aan onze nagels met de bloemetjes. Na het verhaal kregen de jongens een vliegtuig en konden ze deze buiten in elkaar zetten en deelde wij de spiegeltjes uit aan de meisjes Dit werd met luid gejuich ontvangen! Ook hierbij mochten we de meisjes laten weten hoe waardevol en bijzonder ze zijn en dat God van hen houdt. Daarna hebben we de meisjes nog voorzien van nagellak en bloemetjes op hun tenen (in de brandende zon) . Eenmaal terug hebben we gezellig geluncht met Anne, Ruben, Levi en Jessie en werd er na de lunch gevoetbald (verloren) en gehandbald (gewonnen). Na het eten op tijd naar de tent want we kregen een logee! Jessie mocht vannacht bij ons in de tent slapen. Maar eerst deden we nog een spelletje koehandel voordat we gingen slapen. Echter gingen onze oogjes al bijna dicht dus...........morgenochtend spel afmaken.