Maandag 16 maart

20 maart 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

TentMaandag 16 maart
Om 6.00 uur begint de dag voor Anne en Birgitte en de kinderen want om 7.00 uur moeten ze naar school worden gebracht. Wij echter konden vanmorgen rustig opstarten na een warme onrustige nacht, met beesten rondom de tent heen. Nu ja rustig? We moesten nog wel even 40 balonnen hondjes vouwen om uit te delen aan de kinderen vanmorgen, want we gingen nu voor de tweede en laatste keer mee naar de kinderen. Die we vorige week ontmoet hadden. Ook hadden we ditmaal een aandeel in het programma, we mochten de kinderen een lied aanleren met gebaren. "I have peace like à rivier, in my heart"  Birgitte vertelde de kinderen over het heilig avondmaal en we deelden brood en limonade(wijn) uit. Wat een verrukte blikken bij het ontvangen van een klein stukje brood! En dan het glas wat we aan hun lippen hielden, dit was allemaal vreemd en nieuw voor ze. Ook dit keer hingen ze aan onze lippen en wilde ze graag geknuffeld worden en klikten met hun duim tegen de onze waarbij ze het geluid "chop" maakten. Ik schreef het lied op voor de lerares zodat ze dit met de kinderen kan blijven zingen. Ook had Birgitte verteld over de pompoensoep die ik voor hen had gemaakt, en vroeg ze mij naar het recept. Toen ik echte probeerde ut te leggen dat ik de soep pureer met een staafmixer keek ze me wat vreemd aan, tja die hebben ze natuurlijk niet hier! Dus trachtte ik haar uit te leggen de soep te pureren. of ze dit nu begrepen heeft? Emmy deed de kinderen voor hoe we een ballon tot hondje vouwen en hierna overhandigden we twee grote vuilniszakken vol ballonnen hondjes om uit te delen. de terugweg liepen we (Anne had de auto mee) zodat we ook nog wat foto,s van de omgeving konden maken. Nu na de lunch even heerlijk genieten van de  rust bij de tent, het geluid van de krekels, sprinkhanen het ruisen van de bomen,  het uitzicht op het dal de heerlijke temperatuur ......wat een paradijselijk plekje! Om een uur of vier zou ik de nagels van een van de vrouwen op de base nog doen, maar eerst een spelletje monopolie deal met Jessie!  Samen met Emmy voor het eten gezorgd; wraps! Deze vielen hier erg in de smaak. Overigens wel een spannende belevenis om tijdens het eten opeens is het pikkedonker te zitten omdat de onweer inslaat. En dan de reactie van de Fam. Van de Zaag, die allemaal heel rustig blijven zitten totdat er Anne een waku waku lampje haalt en we weer kunnen zien wat we in ons mond stopte. Het komt hier heel regelmatig voor! Na het eten de klittenbolletjes van een struik uit de vacht van binky gehaald en daarna met ons drietjes de film unconditional gekeken, mooi! En toen gingen deze stoere meiden gewoon in de tent slapen, ondanks het onweer (hoewel we hier niet veel last meer van hadden)