Dinsdag 10 maart

10 maart 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vrouw 2VrouwJulietDinsdag 10 maart
Vanmorgen begon de dag vroeg, om 6.50 uur maakte Emmy me wakker want om 7.15 uur stond hardlopen met Birgitte op het programma. En we hadden een strakke planning vandaag. Samen met Birgitte maar ook Carla en Eni liepen we de dirtroad op en neer.  Lekker klimmen en dalen en dat met al een behoorlijk temperatuurtje! Op het laatst moest er nog even gesprint worden, heerlijk helemaal mijn ding!
Vervolgens stond er worship op het programma en konden we gelijk kennis maken met het hele team van de base. Even lekker gezongen met elkaar begeleid door djembe en gitaar. En toen was er koffie!
Om 10.00 uur gingen we samen met Birgitte naar de Pre school (basis school) kinderen in de leeftijd van 5 tot 7. Daar vertelde Birgitte het verhaal van de 12 verspieders, uitgebeeld met playmobiel poppetjes en de reuzen met de action man. de kinderen mochten de druiven proeven ( het fruit van het beloofde land) En Birgitte vertaalde het verhaal naar een mooie boodschap voor de kinderen. Wat was het prachtig om naar al die aandachtige koppies te mogen kijken, ze gingen helemaal in het verhaal op. Maar eerst moest Birgitte de kinderen er wel even op wijzen dat ze naar haar moesten kijken en niet Emmy en mij moesten aanstaren, haha. De juf die Birgitte vertaalde was fantastisch! Wat een expressie en enthousiasme, ze genoot er zelf zichtbaar van! Tot slot werden wij overladen met knuffels van de kinderen, we werden bijna platgedrukt. Wat een honger om aandacht en vooral aanraking. Voor de juffen hadden we ieder een omslagdoek mee gebracht, deze zijn gemaakt door de breiclub uit Zeewolde. Wat waren ze er blij mee! Voordat we weggingen nog een kijkje in de keuken want op deze school krijgen de kinderen een warme maaltijd (die overigens bestond uit alleen rijst). Deze primarie school word overigens bekostigd door de overheid.
Vervolgens zijn we naar de Gogo,'s gegaan, dit zijn de weduwe vrouwen. Birgitte brengt hier regelmatig bezoekjes en we hadden besloten dat we hen een omslagdoek zouden brengen en wij een foto van ze zouden maken zodat we de vrouwen uit Zeewolde die de doeken gemaakt hebben kunnen laten zien waar ze terecht gekomen zijn. Als eerste bezochten we Juliet die van plastic zakjes matten haakt. Wat was ze blij met haar omslagdoek! Daarna bezochten we Victoria, een oude weduwe die tevens ook erg ziek is. Wat had deze vrouw een prachtige lach en wat een sterk gelovige vrouw. Voor mij voelde het net alsof ik naar een soort televisieprogramma zat te kijken over arme weduwe vrouwen in Afrika die leven in kleine hutten, aangewezen zijn op de zorg voor elkaar. Het was heel bijzonder dat ik hierbij aanwezig kon zijn.En wat was ze blij met haar omslagdoek! Terwijl we bij haar waren kwam er ook een oude vriendin binnenlopen, compleet buiten adem, dorstig, oververmoeid omdat ze het hele eind naar beneden in de hitte had gelopen om haar zieke vriendin te bezoeken terwijl ze zelf ook nog niet fit was. Toen we s,middags Jessie van school gingen ophalen hebben we ook nog een omslagdoek voor haar vriendin en voor haar kleindochter meegenomen. Bijzonder ook dat we twee dezelfde omslagdoeken hadden voor twee vriendinnen!
S,middags hebben Emmy en ik samen boodschappen gedaan, morgen gaan wij koken!
S,avonds nog een spelletje Monopolie deal, want dat kennen ze hier nog niet